לקראת הקמת הממשלה: החוקים של דרעי וסמוטריץ' עברו בכנסת

איתי גדסי No Comments on לקראת הקמת הממשלה: החוקים של דרעי וסמוטריץ' עברו בכנסת

"חוק דרעי" ו"חוק סמוטריץ" אושרו סופית: הגבלת הכשירות להתמנות לשר תחול רק במקרה של מאסר בפועל. כמו כן הממשלה תוכל למנות שר נוסף במשרד

צילום: נועם מושקוביץ\דוברות הכנסת
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק-יסוד הממשלה של חברי הכנסת שמחה רוטמן, משה ארבל וניסים ואטורי. מכיוון שמדובר בתיקון לחוק יסוד, נדרש לו רוב מיוחד של 61 חברי כנסת, ואכן בקריאה השלישית תמכו בהצעה 63 חברי כנסת לעומת 55 שהתנגדו.

החוק החדש קובע כי הגבלת הכשירות למינוי אדם לשר בשל הרשעתו בעבירה, תתקיים רק אם אותו אדם נידון לעונש מאסר בפועל.

עוד לפי ההצעה, ייקבע כי בנוסף לשר הממונה על משרד, הממשלה באישור הכנסת רשאית למנות שר נוסף במשרד, כך שבאותו משרד יכהנו בו זמנית שני שרים. השר "הנוסף" אמור להיות השר האחראי על תחומי הפעילות שנמסרו לו, אך לצד זאת הוא אמור לפעול בכפוף לשר הממונה.

בדברי ההסבר להצעתו של ח"כ ארבל לפני המיזוג נכתב: "הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות יסוד במשטרנו החוקתי. זכות זו באה לידי ביטוי אף במינוי חבר הממשלה ואישור מינויו בהצבעת רוב במליאת הכנסת, ובכדי להביא לידי ביטוי את רצון העם ובחירת הציבור באופן מיטבי אשר הביע את אמונו במינוי זה, ואשר הועמד לבחירת הציבור חרף עונש המאסר על תנאי שהושת עליו, אין זה מן הראוי למנוע את התכלית הרצויה בשל עמימות בנוסח החוק".

יו"ר הוועדה המיוחדת שהכינה את הצעות החוק לדיון במליאה, ח"כ שלמה קרעי (הליכוד): הסביר מעל הדוכן את הצעת החוק וסיכם את דבריו לפני עלות השחר, ואמר כי הממשלה החדשה עומדת להביא "שחר של יום חדש לציבור בישראל".

שר המשפטים, ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי), השיב מטעם הממשלה: "כמה שאלות שצריך לשאול על החוק הראשונה האם נכון לחוקק אותו ונתעלם מהממד הפרסונלי והתחולה המידית ומכל הפגמים. האם נכון שהכנסת תחוקק לגבי נושא הקלון, ומיוזמתה תוריד את הרף לגבי חברות בממשלה. בלי קשר להקשר הספציפי שברור למה אנחנו מצביעים על החוק ערב הקמת הממשלה. זה לא דבר טוב ולא נכון ואם בכלל לשקול שינוי להגבהת הרף לחברות בכנסת בדומה למה שקיים עכשיו לחברות בממשלה".

התגובות באופוזיציה:

שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "בהמשך לאישור שלי ושל רה"מ, דיבר הרמטכ"ל עם רה"מ המיועד ח"כ נתניהו וביקש להעביר את הבעיות המסתמנות במערכת ההפעלה של הצבא. הסלמה כזו, נוכח הפיצול המסתמן וחוסר הניהול הקוהרנטי היא דבר צפוי לחלוטין שיקרה פה במדינת ישראל. דם עלול להשפך, חבל שאנחנו לא שמים לב לזה, עוד יותר חבל שנשלם את המחיר הזה".

יו"ר מפלגת העבודה,  מרב מיכאלי: "ממשלת נתניהו חוגגת את העברת החוק שמאשר לעבריין מורשע לחזור לזירת הפשע. בושה. זו הממשלה של נתניהו. נאשמים, עבריינים, וגזענים – מביישים את מדינת ישראל ומדרדרים אותה לתהום. אנחנו חייבות וחייבים לעצור אותם ולהחזיר את המדינה למסלול".

 

 



0 תגובות